Door: Bas (2.02 m)

Bas wil een oplossing voor een slijtageprobleem…

Ik rijd nu bijna vier jaar met veel plezier een Koga Signature. Oorspronkelijk met een ketting en Alfine 11-speed naaf, dan na een jaar geüpdatet naar een Gates CDX. Echter na ongeveer 6-7 duizend kilometer waren de tandwielen totaal versleten en die vraten in de riem, zodat ik op een ochtend één voor één de tanden van de riem in de berm zag verdwijnen (letterlijk!).

Vorig jaar mei daarom besloten om de Gates Mudport te laten monteren en daarmee ook meteen de onvolprezen Rohloff 14-speed naaf. Dit maakte de fiets natuurlijk nog veel fijner in het gebruik, maar ook in deze constellatie vond ik de slijtage van de riem, en in mindere mate de tandwielen, veel sneller gaan dan alle indrukkende verhalen op het internet en in de folders van 20.000 km en meer met een riem en set tandwielen.

U vraagt zicht misschien af, waarom dit verhaal over een Koga fiets? Nu, ik deelde mijn verhaal op het St. Christophorus forum en kreeg toen de uitnodiging van Robbert Rutgrink (de oprichter van Santos inderdaad) om eens langs te komen om “mijn slijtage-probleem” te bespreken. Dus in juli dit jaar de Koga in de auto geladen en naar Nieuw-Vennep getogen. Ik kreeg daar uitgebreid de ontwikkeling en afstemming van de Gates-belt op de Santos fietsen te horen. Daarbij werd het mij ook duidelijk dat 20.000 km echt niet per se voor iedereen is weggelegd. Mijn woon-werkverkeerroute (veel zand), dat ik door weer en wind fiets en met mijn postuur (2.02m) veel krachten op de aandrijflijn overbreng dragen allen waarschijnlijk bij aan de relatief snelle slijtage. Ook hielp, volgens Robbert, een heel stijf frame om slijtage te beperken. Santos bouwt een van stijfste frames, waarschijnlijk stijver dan die van mijn huidige Koga. Toch besloot ik om nog verder te gaan met mijn huidige fiets.

Santos Cross Lite XL

Ik had mijn ogen goed de kost gegeven in de showroom van Santos en zag daar in al zijn/haar glorie de Santos Cross Lite staan. Deze fiets leek mij een hele combinatie van een racefiets en een MTB, fietsen die ik beide in mijn schuur heb staan. Maar ja, die prijzen van Santos hè.

Toch kon ik de fiets niet uit mijn hoofd krijgen en op het internet kwam ik Sector2Bikes tegen, een Santos dealer en redelijk bij mij in de buurt. Ik besloot toch maar eens een proefritje te maken, want een fiets mag er mooi uitzien dat wil nog niet zeggen dat deze past bij je eigen stijl van fietsen en waarvoor je hem wilt gebruiken. Zo gezegd zo gedaan en via email een afspraak gemaakt voor een vrijdagmiddag in Elst.

Na een hele fijne en gastvrije ontvangst van Bart Hendriks en wat passen en meten mocht ik de fiets voor een rondje van 9 km proberen. De route bevatte een stukje klinkers, onverhard, een klimmetje en een snelle asfaltafdaling. Een goed parcours om de verschillende facetten van de fiets te proberen dus.

Mijn eerste indrukken waren heel positief. Een Rohloff met riem was ik wel gewend, maar niet met een Gebla box en race remgrepen. Ook het “beach race” stuur stuurt heel anders dan een recht MTB of klassiek racestuur. Maar jeetje, ik ging wel lekker snel en dat onverhard ging ook prima met de 40mm Schwalbe Go-one banden. Terug bij Sector2Bikes mijn eerste ervaringen gedeeld en nadat Bart had aangeboden dat ik de fiets best ook eens wat langer kon testen ging ik geïntrigeerd naar huis.

Geïntrigeerd, omdat ik bedacht dat deze fiets wel heel goed paste bij de fietstochten die ik in het weekend maak. De Veluwe is een fantastisch fietsgebied, snelle fietspaden wisselen mooie bosroutes en onverharde paden af. Maar mijn racefiets was geschikt voor het eerste en mijn MTB/Singlespeed voor de tweede categorie. Hoe mooi zou het zijn als je niet in de schuur al hoefde te beslissen waar je vandaag zou gaan fietsen? Het duurde daarom niet lang of nam het aanbod van Bart aan. Terugreizend via Elst na een afspraak elders in het land voor mijn werk, ging ik de fiets ophalen. ’s Ochtends mijn fietskleding al in mij tas gestopt, even omkleden en snel op weg.

Een fiets te leen

De kleine 30km naar huis bevielen goed en ik mailde mijn eerste bevindingen door naar Bart, “Allereerst rijdt de fiets heerlijk. De framemaat is volgens mij prima en de zit in het algemeen ook. Misschien moeten we dit nog eens goed uitzoeken op de pasfiets. Ik heb onderweg wel een paar keer de zadelstand en hoogte wat veranderd. Volgens mij is dat nu ook in orde. Dit weekend nog maar eens goed testen. Ook heb ik de stuurstand wat aangepast, stuur iets gekanteld zodat de grepen wat meer “omhoog” kwamen. Stuur stond ook niet helemaal recht, dus ook goed afgesteld.

Ik heb naast de twee bruggen bij Rhenen en Heteren ook de Italiaanse weg bij Dorwerth genomen, lekker klimmen dus. Daarbij viel me op hoe stijf het frame is. Het schakelen vond ik wat moeizaam gaan. Het leek wel of hij de klik soms niet pakte. Afstellingsprobleem of gewoon eigenschap schakelsysteem?

Daarna een stuk onverhard inclusief een zanderige klim en afdaling. Dan ging echt goed. Denk wel dat voor mijn doeleinden de fiets beter tot zijn recht komt met bredere banden die dan minder hard zijn opgepompt. Misschien die Continentals?

In dat weekend (het weer blijft maar mooi) inderdaad een mooie tocht gemaakt van zo’n 60km, afwisselend bospaden en verhard.

De Santos Cross Lite op de Koningsheide

Met al dat fietsgenot werd het me wel duidelijk, ik was verkocht. Tijd dus om over de financiering na te gaan denken. Omdat de Cross Lite zowel als MTB voor (licht) off-road werk als racefiets kan worden gebruikt, was het voor mij logisch om mijn andere sportieve fietsen te verkopen. Enerzijds omdat de schuur al vol genoeg was en ten tweede omdat het geld voor de Cross Lite zou opbrengen.

Omdat de verkoop verrassend voorspoedig verliep kon ik na gaan denken over hoe ik mijn fiets precies wilde. De banden, het zadel, kleur en het stuur om maar wat te noemen. Ik was blij verrast dat het bij Sector2Bikes ook ’s avonds door de week terecht kon om e.e.a. in detail en persoonlijk door te spreken. Ik koos voor de SRAM remgrepen en Gebla-box, een Beach Race ergo stuur, een Brooks C17 carved zadel en Continental SpeedKing II (56-622) banden. Ik wilde graag brede platform pedalen maar we besloten dat ik daar zelf voor zou zorgen. Ik koos voor de Superstar Nano-x pedalen (http://www.superstarcomponents.com/en/nano-x-pedals.htm), rond de 50 euro inclusief verzendkosten vanuit Engeland. Omdat ik voor een zwart geanodiseerd frame heb gekozen (strak uiterlijk, zeer slijtvast) was de verwachte levertijd rond de twee weken. Spannend!

Afgelopen zaterdag was het zo ver, ik kon mijn nieuwe fiets in Elst gaan ophalen. Wederom een hele mooie Herfstdag, mooier kon ik het niet treffen. De trein en bus brachten me redelijk vlot in Elst. En daar stond ie, te pronken in de showroom, zo mooi! Pedalen gemonteerd, evenals het steuntje voor mijn Garmin. Even een proefrondje van kilometer of zes om te kijken of alles goed werkte. Wat opvallend was dat er andere banden om de velgen lagen dan afgesproken, Continentals Sport Contact II (42-622). De door mij gewenste banden waren niet voorradig in de winkel om een bandenwissel te doen, wat doe je dan? Gewoon deze proberen want zonder fiets ga je niet naar huis! [Ik ga er vanuit dat dit op een of andere manier wel recht wordt gezet door Sector2Bikes].

Heerlijk was het om op mijn nieuwe fiets naar huis te rijden. Prachtige herfstkleuren, de zon in de rug en een matig windje tegen, dus af en toe “in de beugel”. Ik nam ook nog een stuk van een van mijn MTB routes mee en dat ging toch echt wel heel erg lekker. Morgen werd weer mooi weer voorspeld, dus in mijn hoofd al een route gepland.

In het bos tijdens mijn eerste echte zondagochtendritMijn tocht van zondag was fantastisch. Het blijft raar om zowel een groepje racefietsers in te halen, maar kort daarna ook een aantal MTBers het nakijken te geven ;). Ik reed nagenoeg dezelfde route als tijdens het weekend dat ik de leen Cross Lite van Sector2Bike meehad. Ik kon de afmontage en afstelling van beide fietsen daarom redelijk objectief vergelijken. Hieronder daarom wat observaties.

Mijn indruk is dat de Schwalbe Go-one banden die op de leenfiets zaten toch wel iets gemakkelijker rollen dan de Continental Sport Contacts II. In ieder geval op asfalt. Echter op de onverharde paden of bij slecht wegdek (probeer de Genieweg bij Otterlo eens!) vind ik de Continentals fijner en meer zekerheid geven.

Het schakelen gaat veel beter op mijn eigen fiets. Dit is verrassend en zou kunnen komen doordat de afstelling op de leenfiets niet helemaal je dat is. Mijn stuur is natuurlijk ook anders en dat kan mogelijk net het verschil maken. Let wel, het schakelen met de SRAM grepen gaat relatief “zwaar”; je moet flink wat kracht zetten en met kleine handen zou het schakelen nog wel eens niet zo soepel kunnen gaan. Dit heeft denk ik meer te maken met het feit dat de Rohloff naaf sowieso wat zwaarder schakelt dan dat het hem zit de remgrepen zelf.

Het zadel, ja het zadel! Met één woord, geweldig. Je fiets er zo mee weg en het zit gewoon meteen goed. Wat ik heb gelezen over dit zadel, vinden sommige het op langere afstanden te weinig steun geven, maar mijn indruk gedurende mijn eerste ritten is uitstekend.
Als je het stuur voor het eerste ziet, kun je denken, dat kan niets zijn. Maar het is verrassend veelzijdig. Je kunt je handen op veel manieren plaatsen en de breedte van het stuur, zeker onderin de beugels geven veel stuurprecisie op onverhard.

Op mijn fiets is de voorvorkbuis niet afgezaagd en is de stuurpen op in totaal 7cm spacers geplaatst (en daarboven is nog 2-3cm ruimte). Dit is 2cm meer dan op de leenfiets en dat voelt prima. Feit is dat ik nog niets heb veranderd aan de afstelling van de zithouding, terwijl ik dat wel deed bij de leenfiets (zie boven). Dat zegt veel dunkt me.

De pedalen zijn ook erg comfortabel en geven veel grip. Tien bij 10 centimeter oppervlak geven heel veel mogelijkheden je voeten lekker te plaatsen. Ik weet dat heel veel fietsers met klikpedalen fietsen. Ik heb dat op andere fietsen, onder andere mijn verkochte racefiets, ook gedaan, maar vond de afstelling altijd heel precies komen ter voorkoming van knieproblemen. Regelmatig net even je voet anders plaatsen bevalt me goed, en een groot platform helpt daarbij. Het is jammer dat Santos niet een echt “modern” en goed uitziend platformpedaal als optie biedt. Superstar maakt zo’n pedaal blijkbaar (zie zeer goede reviews die op internet zijn te lezen) en voor een prijs lager dan de opties van Santos.

Ik hoop dat uit dit zo langzamerhand wel erg lang relaas naar voren komt hoe fijn de Santos Cross Lite fietst. Ik ben er in ieder geval heel blij mee. Het was altijd al een wens van mij ooit een Santos te bezitten en deze fiets is zeer breed inzetbaar op allerlei terrein. Ik heb al gelezen dat de Cross Lite het Zwitserse zakmes onder de fietsen wordt genoemd. De Engelsen zeggen, “a jack of all trades is a master of none”. Inderdaad het is geen ras racefiets en ook geen volbloed MTB. Wat niet veel mensen weten is dat de Engelse uitdrukking eigenlijk langer is en luidt “A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one.”

Mooier kan ik het natuurlijk niet zeggen.

Bas

Wil jij meer weten over de Santos Cross Lite of andere Santos fietsen?
Weet je dat wij een hele collectie Santos fietsen hebben in grote maten voor lange mensen?
Bel 0317 – 745 922 en maak nu een afspraak!

Santos Cross Lite XL, een beetje vreemd… maar wel lekker! Santos Cross Lite XL, een beetje vreemd… maar wel lekker! Santos Cross Lite XL, een beetje vreemd… maar wel lekker!